به گزارش مشرق، طولانی شدن یک طرح ملی علاوه بر بار مالی دوچندان بر دوش بودجه، زیرسوال رفتن توان فنی و مدیریتی مسئولان را نیز به همراه دارد و تکمیل تعریض محور سوادکوه از همین نوع طرحها است.
* طرح 15 ساله تعریض محور سوادکوه
15 سال از آغاز طرح احداث بزرگراه رودهن، فیروزکوه، قائمشهر میگذرد و اگرچه در 10 کیلومتری اتمام خود قرار دارد ولی تاخیرهای متعدد و وعدههای گوناگون از این طرح بهعنوان طرحی با قدمت کهن در مهندسی راه یاد میشود که تاکنون سه رئیسجمهور، هشت نماینده مجلس، هفت وزیر، 9 استاندار در مازندران و هشت فرماندار در شهرستانهای سوادکوه و سوادکوهشمالی را به خود دیده است ولی هنوز روبان افتتاح خود را مشاهده نکرده است.
با نگاهی به اخبار مختلف در شهرستان سوادکوه، از سال 73 تاکنون تعداد 32 وعده زمانبندی شده برای بهرهبرداری رسمی از این طرح در شهرستان سوادکوه توسط مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس داده شده است و جدیدترین این وعده از زبان کمال علیپور نماینده قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوهشمالی، 11 مهر ماه در جمع خبرنگاران بیان شد.
تحلیل کارشناسی در جمع کارشناسان و جلسات تخصصی با مصاحبه عمومی دو موضوع متفاوتی است که تحلیل محتوای متفاوت توسط مخاطبان را میطلبد و کلیدواژههای آن دو هم معنای متفاوت را در ذهن کارشناسان و عموم مردم به همراه دارد.
* 103 میلیارد تومان جدید برای پروژه محور سوادکوه
«تصویب»، «تخصیص»، «افتتاح»، «بهرهبرداری» و «تحویل موقت» از جمله اصطلاحاتی است که دارای معنای متفاوتی است که عدم توجه لازم به این تفاوتها باعث تعمیق بیاعتمادی وعدههای مسئولان را بهدنبال دارد.
«در نظر گرفتن 103 میلیارد تومان برای پروژه محور سوادکوه»، «تخصیص اعتبار دولت به آن» و «اظهار امیدواری برای اتمام این پروژه تا پایان سال» بخشی از سخنان نماینده اول حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوهشمالی در مجلس شورای اسلامی است که در جمع خبرنگاران بیان شد.
«در نظر گرفتن بودجه برای یک پروژه» را اگر با تصویب بودجه مترادف بدانیم باید مدتهای مدیدی را برای تخصیص آن به معنای واریز اعتبار به مجاری خروجی منتظر ماند و اگر این اصطلاح را به معنای تصویب بدانیم، ابراز امیدواری برای موضوعی مبرهن جای سوال دارد.
* نقش مدیریت و نظارت در ضعف بهرهبرداری از محور سوادکوه
ریاست کمیته راه و شهرسازی مجلس شورای اسلامی مسئولیت مهمی در نظارت و پیگیری فعالیتهای مربوط به تکمیل محور سوادکوه است و بهنظر میرسد تذکر جدیتر به موضوع مهم ایمنی در سازههای جدید محور سوادکوه با در نظر گرفتن شکستگیهای آن و رانش در نقاط مهندسیشده و موجدار بودن و یا غیرقرینه بودن برخی نقاط دیگر جاده باید از اولویتهای مهم این نماینده عضو کمیسیون عمران و نماینده دیگر شهرستان سوادکوه در کمیسیون صنایع باشد.
انتقادات شفاف و شجاعت بیان اعتراض به شخص اول کشور و وزرا و مسئولان کشور و پیگیری مستمر مشکلات حوزه انتخابیه از ویژگیهای کمال علیپور در مدت فعالت نزدیک به چهار سال اخیر در مجلس شورای اسلامی است و محور سوادکوه بهدلیل مرتبط بودن با کمیسیون و کمیته محل فعالیت این نماینده در مجلس شورای اسلامی، از موضوعاتی است که نتیجهبخش بودن آن با اقبال عمومی بیشتر در انتخابات آینده مواجه میشود.
آن چیزی که ذهن مردم را در مشاهده محور سوادکوه که با بیماری تاخیر در اجرا روبهرو است و کمعرض بودن نقاط مختلف آن موجب ترافیک سنگین و کشنده میشود و عبور و مرور و فعالیتهای عادی زندگی در شهرهای سوادکوه حاشیه محور اصلی را مختل میکند را به خود مشغول کرده، آن است که تأخیر در اجرایی شدن این طرح ملی تنها با کمبود اعتبار معناشدنی نیست و ضعف مدیریت و فعالیت بهینه را هم باید به آن اضافه کرد و از آن جایی که جبران کمبود اعتبار یک طرح باید از ذخیره پیمانکار جبران شود، به ادعای نقش مدیریت و نظارت مستمر و اثرگذار در ضعف بهرهبرداری از محور سوادکوه، قوت بیشتری میدهد.